Nowe obowiązki przedsiębiorców w zakresie Dyrektywy Opakowaniowej SUP!
Od 1 lipca 2024 w myśl nowych przepisów UE, które są częścią Dyrektywy SUP (Single Use Plastic) właściciele lokali gastronomicznych oferujących żywność na wynos mają obowiązek zapewnić Klientom alternatywę w postaci opakowań ekologicznych (bez powłoki plastikowej) -
pulpa trzciny cukrowej,
pulpa drzewna,
liście palmowe,
bambus,
papier/karton,
papier,
lub opakowań nadających się do wielokrotnego użytku.
O ile kwestia opakowań ekologicznych bez powłoki plastikowej nie wymaga wyjaśnień o tyle w przypadku opakowań wielokrotnego użytku jest więcej niedomówień. Zgodnie z wytycznymi Dyrektywy w lokalu gastronomicznym musi być zorganizowany proces odzysku tych opakowań z rynku do ponownego użycia (do celów do jakich zostały one wytworzone i wykorzystane).
Wymagania w tym zakresie:
- opakowanie powinno posiadać atest do wielokrotnego użytku w kontakcie z żywnością;
- w punkcie sprzedaży (sklep, restauracja) powinno być wydzielone miejsce wyraźnie oznaczone, do którego należy zwrócić opakowania wielokrotnego użytku po ich użyciu;
- w lokalu powinna być zmywarka, która umożliwia mycie zgodnie z normą europejską EN 12875-1:2005;
- należy wskazać osobę odpowiedzialną za proces odbioru zużytych opakowań i ponownego użycia;
Aby móc ponownie wykorzystać opakowania wielokrotnego użytku należy stworzyć procedurę wg poniższych punktów:
- Ocena stanu opakowania w szczególności integralności opakowania - zmiana koloru, istniejące osady, rozwarstwienia, odkształcenia, pęknięcia, utrata połysku i przezroczystości
- Usuwanie opakowań uszkodzonych lub nienadających się do ponownego użycia
- Mycie w zmywarce zgodnie z normą EN 12875-1:2005
- Kontrola przydatności do ponownego użycia
- Ponowne wprowadzenie do systemu w celu ponownego użycia
Jak wynika z powyższego, sam fakt, że opakowanie posiada atest „wielokrotnego użytku” nie zwalnia przedsiębiorców z opłat, o ile nie wdrożą procedury obrotu tymi opakowaniami.